In-nY Weekend - KULTURA NA WARSZTACIE
Podregion obejmujący miasta na prawach powiatu: Chorzów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Zabrze
Wartość zadania: 133 699,55 zł
Punkty: 698
Celem realizowanego projektu było zagospodarowanie aktywnie i kreatywnie czasu wolnego dla około 750 mieszkańców województwa śląskiego. Zadanie "In-nY Weekend - KULTURA NA WARSZTACIE" było realizowane w terminie od 01.06.2021 r. do 30.12.2021 r. na terenie 4 miast: Rudy Śląskiej, Chorzowa, Zabrza, Świętochłowic.
W ramach zadania zorganizowano:
- 12 warsztatów dla dzieci i opiekunów,
- 6 warsztatów dla młodzieży,
- 11 warsztatów dla dorosłych.
Tematyka i opis poszczególnych warsztatów:
"Zielone Warsztaty" - celem warsztatów było uwrażliwienie na piękno natury i problem ochrony naturalnego środowiska oraz stymulowanie wszechstronnego rozwoju psychofizycznego uczestników poprzez rozbudzanie ich kreatywności twórczej. Warsztat udowodnił, że przy użyciu kilku materiałów każdy może zrobić swój własny las w słoiku pasujący do niemal każdego wnętrza. Każdy z uczestników wyszedł z samodzielnie wykonaną kompozycją.
"Cyrkomotoryka" - celem realizacji warsztatów było aktywne i rodzinne spędzanie wolnego czasu w połączeniu z aktywnością fizyczną. Zajęcia prowadzone były w oparciu o metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne i pedagogikę cyrku. Warsztaty miały na celu wspólne spędzenie czasu i zabawę, jak również budowanie relacji, wspieranie rozwoju percepcji ruchowej, poznawanie i kontrolę własnego ciała. Poprzez fabularyzację słowną, a wraz z nią opowiadaną historię, przybliżyły dzieciom ćwiczenia pobudzające wyobraźnię i kreatywność.
"Zdrowo i Kolorowo"- celem realizacji warsztatów było wspólne rodzinne tworzenie wartościowych posiłków. W wydarzeniu wzięły udział całe rodziny. Omówiono zasady bezpiecznego korzystania z narzędzi kuchennych. W trakcie zajęć prowadzący kucharze dokładnie przedstawili zalety komponowania codziennych posiłków z warzyw i owoców. Odbył się pokaz tworzenia dzieł artystycznych z dostępnych warzyw i owoców. Każdy z uczestników miał możliwość skosztowania różnego rodzaju warzyw i owoców, zdrowych koktajli owocowych na bazie dostępnych produktów w sklepach.
Warsztaty Teatralne - "Kim chciałbym być?" - warsztaty miały na celu wspólne spotkanie i spędzenie przez dzieci czasu z rodzicami angażując ich jednocześnie we wspólną zabawę i tworzenie teatralnego "świata". Dzieci zostały zaproszone do zajęć poprzez improwizowane interakcje pobudzające do zabawy. Wraz z dziećmi omówione zostały najważniejsze elementy teatru, jak również to co się może z nim wiązać i z czym jest kojarzony. Dzięki prostym ćwiczeniom teatralnym dzieci zostały wprowadzone w świat teatru i odgrywając scenki podpowiadane przez prowadzącego "pokazywano" opowiadaną historię, naśladując ruchy oraz odgłosy otoczenia i na własny sposób interpretując słowa prowadzącego. Następnie dzieci z rodzicami tworzyli własne postacie-kukiełki ze skarpetek i z wykorzystaniem różnego rodzaju materiałów i ścinków tekstyliów oraz dodatków w postaci oczu, nosków, zębów. Każdy mógł zaprezentować swoją postać oraz powiedzieć kim jest lub kim chciałby zostać. Na koniec odegrano krótkie przedstawienie z wykorzystaniem kukiełek pozwalając dzieciom na uruchomienie wyobraźni i na przełamanie tremy związanej z występami.
"Warsztaty Małych Einsteinów" - Na początku zostały omówione zasady bezpiecznego korzystania z materiałów oraz zwrócono uwagę opiekunom na dbanie o bezpieczeństwo swoich dzieci. W czasie zajęć dzieci wraz z opiekunami na podstawie instruktarzu oraz obserwacji samodzielnie tworzyły m. in. latarkę. Uczestnicy mogli zobaczyć różne zjawiska fizyczne. Podczas zajęć dzieci miały okazję do zapalania świetlówek w różnych kolorach, nawiązując przy tym do znanego filmu Gwiezdne Wojny. Zostały pokazane też różne źródła światła.
"Sensoplastyka Dużego i Małego Smyka" - celem warsztatów było poznawanie świata poprzez doświadczenia sensoryczne. Przed rozpoczęciem zajęć zostały omówione zasady bezpiecznego udziału oraz korzystania z dostępnych przedmiotów i artykułów. Podczas warsztatów podejmowane były aktywności twórcze dzieci, które pozwalały na rozwijanie zmysłów: zapachu, węchu, smaku czy dotyku. Uczestnicy poprzez bodźce stawali przed zadaniem różnicowania faktur, zapachów, smaków. Przygotowane zostały produkty oraz półprodukty spożywcze, których dzieci mogły próbować oraz wykorzystywać do rozwijania funkcji poznawczych. Zajęcia dawały całkowitą dowolność korzystania z przygotowanych rzeczy, kolorowych makaronów, ryżu, mąki, mleka, oleju, owoców, warzyw itp. Pozwalały dzieciom na rozwój i poznanie sensoryczne, które jest nieodłącznym elementem ich prawidłowego rozwoju. Dały również okazję do twórczej aktywności rodzicom, którzy wspólnie z dziećmi byli odbiorcami działań.
Warsztaty Wokalne z Gwiazdą - pierwszy dzień warsztatów wokalnych podzielony był na trzy etapy. Pierwszy etap zaczął się od ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń emisyjnych, ćwiczeń dykcyjnych i intonacyjnych. Drugi etap - rozpoznanie preferencji, gustów i poziomu zaawansowania poszczególnych uczestników. Dobieranie odpowiedniej stylistyki śpiewu oraz indywidualnego repertuaru. Praca nad sztuką interpretacji utworu. Trzeci etap - analiza ważnych aspektów występu scenicznego: wizerunek sceniczny, sposoby dbania o głos oraz pracy nad tremą. W drugim dniu uczestnicy doskonalili poznane dzień wcześniej techniki wokalne. Przystąpili do pracy nad wybranymi utworami - praca nad tekstem piosenki, dykcją i interpretacją treści. Każdy uczestnik musiał podjąć próbę własnej, oryginalnej interpretacji swojego utworu. Ostatnim etapem warsztatów wokalnych była nauka pracy z mikrofonem. Uczestnicy nauczyli się profesjonalnego zachowania podczas prób i nagrań oraz występów scenicznych. Poznali także tajniki radzenia sobie z tremą. Efektem końcowym było nagranie swojego występu.
Warsztaty Youtuberskie - uczestnicy zajęć wykonali samodzielnie filmiki opowiadające o swojej pasji oraz zainteresowaniach. Każdy z uczestników zajęć miał przygotowane stanowisko na którym znajdował się zestaw komputerowy. Na początku zajęć omówiono zasady bezpiecznego udziału w warsztatach, instruktor w skrócie przedstawił uczestnikom, informacje dotyczące dostępu do mediów elektronicznych, informacji umieszczanych w sieci oraz przepisów z nimi związanych. Zwracano szczególną uwagę młodzieży na to co akceptuje wchodząc na poszczególne strony dostępnych kanałów. W pierwszej części uczestnicy zajęć samodzielnie tworzyli swoje intro. Część druga była poświęcona na omówienie pomysłu na nagranie filmiku powszechnie znanego jako "Q&A". Na podstawie umiejętności oraz zainteresowań uczestników zajęć powstały 2 rodzaje filmików: odpowiadające na pytania oraz dotyczące posiadania pasji, opisaniu jej itp.
"Warsztaty Filmowe" - uczestnicy zapoznali się z technikami używanymi w telewizji, filmie oraz serwisach internetowych typu YouTube. Warsztaty wprowadziły wszystkich w świat z zakresu podstaw filmowania, obsługi kamery, tworzenia planów filmowych oraz postprodukcji obrazu i dźwięku. Szkolenie obejmowało naukę z zakresu m.in. obsługi sprzętu, oświetlenia i realizacji dźwięku. Warsztaty były podzielone na dwie części. W części pierwszej uczestnicy dowiedzieli się m.in. jak obsługuje się różnego rodzaju kamery, omówione zostały funkcje przycisków, pokręteł oraz menu, formaty zdjęć. Zostały przedstawione różnice między formatem JPEG i RAW itp. W części drugiej uczestnicy podzieleni zostali na trzy zespoły. Każdy z nich realizował swoje nagranie i montaż w programie DaVinci Resolve 16. Efektem końcowym warsztatów było stworzenie profesjonalnych filmików. W ciągu dwóch warsztatowych dni, profesjonalna ekipa filmowa, składająca się z: reżysera, scenarzysty, operatorów kamer, montażysty, dźwiękowca oraz charakteryzatorki, stworzyła niezapomniany klimat oraz możliwości skorzystania z profesjonalnego sprzętu, na którym na co dzień pracują zawodowcy. Podczas zajęć zostały wykonane pamiątkowe zdjęcia.
Warsztaty "Zostań DJ-em" – na zajęciach nauki DJingu uczestnicy od podstaw mogli nauczyć się jak korzystać ze sprzętu DJ-skiego – mikser, gramofon. Zapoznali się z takimi technikami jak Scratch (czyli tworzenie dźwięku poprzez „drapanie” płyty winylowej znajdującej się na gramofonie), beat juggling i miks. Podczas warsztatów każdy miał możliwość skorzystania z profesjonalnego sprzętu DJskiego.
"Fotografia Cyfrowa - PORTRET" - uczestnicy korzystali z profesjonalnego sprzętu fotograficznego. W trakcie ośmiogodzinnych zajęć podzielonych na dwa bloki - teoretyczny i praktyczny, uczestnicy zapoznani zostali, w zakresie podstawowym, z zagadnieniami związanymi z właściwościami światła wykorzystywanymi w fotografii kreacyjnej. Słuchacze zostali także przeszkoleni w zakresie podstawowej obsługi sprzętu studyjnego emitującego światło błyskowe, a także fotograficzne światło ciągłe. Zapoznali się z metodami łączenia aparatu fotograficznego ze źródłami światła tworząc studyjny system oświetleniowy. Podczas zajęć praktycznych, uczestnicy samodzielnie zbudowali dwa niezależne zestawy oświetleniowe. Jeden dla światła ciągłego, jeden dla światła błyskowego. Samodzielnie dokonali potrzebne pomiary i skonfigurowali lampy i aparaty fotograficzne. Po zapoznaniu się z uwagami nt. pracy z modelem, uczestnicy wykonali sesje zdjęciowe fotografując się nawzajem, a także współpracując z zaproszoną na zajęcia modelką. Na zakończenie warsztatów każdy własnoręcznie opisywał i "ramował" fotografie, by zabrać do domu.
"Warsztaty Ceramiczne" - w trakcie warsztatów praktyka przeplatana była teorią. Uczestnicy w części praktycznej samodzielnie wzięli udział w procesie technologicznym, którego efektem było samodzielne wykonanie szolki. Przerwy technologiczne wypełnione były wykładem z historii porcelany i szolki oraz rozmowami na temat doświadczeń i własnych obserwacji uczestników związanych z obecnością lub brakiem szolki w ich życiu. W trakcie warsztatów uczestnicy mogli zobaczyć kolekcję pięknych historycznych szolek. Po działaniu każdy z uczestników otrzymał swoją ręcznie wykonaną szolkę opatrzoną logiem zadania, która została wypalona w Modelarni Ceramicznej KOSAK.
Warsztaty "ECO-RECYKLING" - uczestnicy uszyli torbę z jeansów, które ze sobą przynieśli. Instruktorka wraz z personelem pomocniczym służyli wskazówkami i pomocą. Uczestnicy otrzymali instrukcje do poszczególnych etapów pracy. Mogli w swojej pracy zrealizować własne pomysły. Sami wykrawali elementy torby z materiału pozyskanego ze swoich starych jeansów oraz poszewkę i uszy z kolorowych materiałów, które ozdobiły gotowe torby. Przed przystąpieniem do zszywania na maszynie, uczestnicy zostali zapoznani z zasadami bezpiecznego jej używania. Poprzez samodzielne używanie maszyn mieli okazję rozwinąć nową umiejętność. Tchnęli życie w swoje stare jeansy tworząc nową przydatną rzecz. Warsztaty "Sztuka Zdobienia Batiku" - pod okiem instruktorki prowadzącej każdy z uczestników pobudził swoją wyobraźnię, zrealizował indywidualne i niepowtarzalne pomysły. Warsztaty batiku pozwoliły na przybliżenie techniki malarskiej charakterystycznej dla kultur azjatyckich, która to w tych rejonach jest wpisana w kulturę państw. Uczestnicy spotkania poznali historię batiku oraz przykłady dzieł malarskich wybitnych artystów. Dzięki zebranej wiedzy po warsztatach wiele osób mówiło, że będzie kontynuować doskonalenie techniki tworząc autorskie, unikatowe wyroby. Podczas zajęć zostały wykonane pamiątkowe zdjęcia.
"Warsztaty Tworzenia z Drewna" - były to zajęcia edukacyjne, które dały szansę na rozwinięcie kreatywności, myślenia technicznego, motoryki i zdolności manualnych, łącząc przy tym tradycyjną technikę rękodzielniczą z zabawą i szczyptą ekologii. Dla dorosłych była to okazja do wspierania rozwoju swych pociech. Zajęcia wprowadziły uczestników w świat rzemiosła. Poznali i nauczyli się jak z prostych materiałów można wykreować niepowtarzalne wyroby oraz jak bezpiecznie używać ręcznych narzędzi stolarskich. Doświadczyli swojej siły, ucząc się przez próbowanie, szlifowanie, wkręcanie, wiercenie i wbijanie. Ze specjalnie wyselekcjonowanego drewna oraz ogólnie dostępnych materiałów i przygotowanych narzędzi opiekunowie wraz z dziećmi, pod opieką prowadzącego, własnoręcznie zbudowali proste zabawki - samolot, półkę na książki i żaglówkę. Na koniec warsztatów w specjalnie przygotowanym basenie rozegrały się regaty modeli żaglowych. Prowadzący podczas budowy modeli zapoznał wszystkich z techniką żelowania modelami oraz założeniami regat.
Warsztaty rękodzielnicze "Szycie poduszek" - na warsztatach każdy uczestnik uszył na maszynie do szycia dwie poduszki z wypełnieniem oraz poszewki z zamkiem. Uczestnicy otrzymali instrukcje do poszczególnych etapów pracy. Uczestnicy zapoznali się z zasadami bezpieczeństwa i następnie w praktyce nauczyli się używać maszyny do szycia pod okiem instruktorki i personelu pomocniczego. Sami wykonywali kolejne etapy szycia np. wykrawali materiał, przypinali szpilkami a następnie zszywali części odpowiednimi ściegami, wszywali zamek itd.
Warsztaty Florystyczne - celem warsztatów było tworzenie innowacyjnych kompozycji, rozwijanie swojej wrażliwości estetycznej, wykazanie się kreatywnością i umiejętnością współpracy. Warsztaty pokazały, że rośliny mogą poprawić nam nastrój, działają relaksująco dzięki oddziaływaniu poprzez zapach, barwę czy poprzez asymilację szkodliwych związków z atmosfery. Uczestnicy poznali najnowsze trendy we florystyce, zasady układania roślin oraz wyrażania emocji kwiatami. Poprawili swoją sprawność manualną i percepcyjną. Mieli możliwość rozwinięcia swoich zdolności, wrażliwości, wyobraźni i twórczego myślenia. Nauczyli się umiejętności planowania kolejności działań. Każdy z uczestników zajęć wyszedł z dwoma samodzielnie wykonanymi kompozycjami.
"Rodzina w komplecie – rodzinne zdjęcia" – 1 sesja zdjęciowa dla każdej rodziny. Każda rodzina otrzymała komplet zdjęć z sesji, ładnie opakowanych w pudełku oraz oklejonych logotypami Budżetu Obywatelskiego.
"Śpiewanie z Artystą" – odbiorcami były osoby pełnoletnie oraz seniorzy. Na początku spotkania zespół omówił sposób prowadzenia spotkania. Na dużym ekranie wyświetlane były wykonywane utwory. Przygotowane zostały znane stare śląskie piosenki oraz bardziej współczesne przeboje znanych artystów. Wspólne śpiewanie było przerywane krótkimi występami satyrycznymi Grzegorza Poloczka. Połączenie śpiewu i żartów wprowadziło uczestników w doskonały humor. Artysta zaangażował uczestników do aktywnego śpiewania, stworzył niezapomniany klimat.
"Muzyczne Podróże – Prywatka Seniora" - podczas imprezy odbył się pokaz tańca towarzyskiego. Zawodowa para taneczna w swoich turniejowych strojach zaprezentowała dwa tańce cha-chę i rumbę. Następnie tancerze poprowadzili krótkie warsztaty nauki salsy. W czasie zabawy każdy miał możliwość skorzystania z pamiątkowej "ścianki" na wspólne zdjęcie.
"Pokaz czarno-białego filmu" – Na początku spotkania wszyscy spotkali się na sali w Kinie "Patria" i zostali przez nas uroczyście przywitani. Następnie odbyła się ciekawa prelekcja dotycząca pozycji kobiety w przedwojennej Polsce. Został przedstawiony zarys historyczny, przykłady kobiet walczących o swoje prawa, ruch emancypantek oraz ciekawe postaci historyczne oraz aktorskie przełomu XIX i XX wieku. Po prelekcji odbył się pokaz filmu "Ada! To nie wypada". Uczestnicy nucili stare znane przeboje muzyczne, przypominali sobie nazwiska aktorów występujących w filmie, a przede wszystkim miło spędzili czas.